۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

مدارک و شواهدی برای تکامل


مدارک و شواهدی برای تکامل
فرایند تکامل مدارک و شواهد درخور توجهی از خود به جای گذاشته است . داروین ، روند اشتیاق گونه ها را با شواهدی از توزیع جغرافیایی و بقایای فسیلی آن ها مطرح کرد . امروزه ، ما می توانیم هم زمان با ادامۀ پیشرفت دانش زیست شناسی در زمینه های گوناگون وقوع رخداد تکامل را با دلایل و شواهد بیش تری به اثبات برسانیم . بخشی از این مدارک که اینک به آن ها می پردازیم شامل مشاهداتی از علم « تشریح مقایسه ای » علم رده بندی ، ذخایر فسیلی ، جنین شناسی مقایسه ای ، جغرافیای زیستی و زیست شناسی مولکولی هستند .
تشریح مقایسه ای
مقایسۀ قطعات ساختاری اندام های مطالعه شده در ارگانیسم های گوناگون ولی خویشاوند وجود شباهتی اساسی را نشان می دهد . این ساختارها ، با این که ممکن است بر اساس عملکردشان واگرایی حاصل کرده باشند ، ولی دارای یک ریشۀ ژنتیکی مشترک برای شباهت های بین خود هستند .

Geospiza scandens. 6
Gospiza magnirostris. 7
Gamarhyncus Pallid us8
Comparative anatomy9

Homologous structures10
Homology12 ـ Analogy13
چنین ساختارهای همساخت
( هومولوگ ) نام دارند و همساختی ( همولوژی ) ارتباط بین ساختارهایی است که به دلیل دارابودن نیای مشترک ، شباهت هایی را نشان می دهند . آنالوژی ارتباط بین ساختارهایی است که تفاوت های تشریحی دارند و دارای ریشۀ جنینی یکسانی نیستند ولی شباهت های ظاهری و سطحی را به علت دارابودن عملکردهای مشابه از خود نشان می دهند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر